מי יציל את חיות הבר

 


מי יציל את חיות הבר, עמ' 34 בחוברת המודפסת.


א. איתור פרטים

משחק: כל ילד בתורו מכריז על מילה ושאר החברים מאתרים אותה בטקסט תוך כדי שהמכריז מסמן איקסים על גבי הלוח. 

רמה גבוהה יותר: המורה מכריזה מילים והילדים צריכים לאתר את המילים המנוגדות.

דוגמה: עולה - יורד (שורה 2)

קטן - גדל (שורה 6)

יותר, סגורים, קל, לאבד (שורה 7) - פחות, סגורים, קשה, למצוא

טיהור, נהנים, אוספים (שורה 8,9,10) זיהום, סובלים, מפזרים

בעד, מועילים (שורה 11)- נגד, מזיקים


הגרילו מילת שאלה וחברו שאלה בהתאם.

בחרו חבר שיאתר את התשובה בטקסט ויענה תשובה מלאה!

היכן - היכן מפזרים החקלאים חומרי הדברה?

רמה 2: היכן ניתן לצפות בנשרים?

מדוע - מדוע יש צורך בבנייה של בתים וכבישים?

רמה 2: מדוע כדאי לבני האדם לנסוע פחות בכלי רכב מנועיים?

כיצד - איך מתים בעלי החיים מהרעלות?

רמה 2: איך אפשר לצמצם את הנזק לחיות הבר?

איפה - איפה מעדיפות חיות הבר לחיות? 

איזה - איזה נזק גורמים החקלאים לחיות הבר?

למה - למה יש בני אדם שמצטערים על הנזקים שהם גורמים?

מי - מי גורמים לזיהום של המים והאויר?

לאן - לאן כדאי לנסוע כדי לראות יעלים מקפצים?

מה - מה קורה במאה השנים האחרונות?


ב. סיבה ותוצאה ומילות קישור

ראשית, ננסה לחבר כל שני משפטים למשפט אחד:

היה לי קר. לבשתי מעיל. (היה לי קר, לכן לבשתי מעיל.)

לבשתי מעיל. היה לי קר. (לבשתי מעיל, כי היה לי קר).

שימו לב. הסיבה במשפטים למעלה מודגשת בקו. לפעמים כותבים קודם את הסיבה ואחר כך את התוצאה ולפעמים להיפך. אחרי המילה כי / מפני ש... וכו' תופיע סיבה. אם יש את המילה "לכן", הסיבה תופיע לפניה.

אנחנו לא הולכים לבית ספר. יש סגר. (מה התוצאה של הסגר?)

יש קורונה. אנחנו לא מבקרים את סבא וסבתא.

רונן קיבל כוויה. רונן נגע בתנור החם.

דינה אכלה הרבה. כואבת לדינה הבטן. (מה הסיבה שכואבת לדינה הבטן?)

נמצא מילות קישור בטקסט. 

לכן, בנוסף על כך, גם.


ג. מבנה לוגי של הטקסט

לסמן את הפסקאות. ולאתר משפטי מפתח.

פיסקה 1: במאה השנים האחרונות יורד מספר חיות הבר בישראל בקצב מדאיג.

פיסקה 2: מה פוגע בחיות הבר?

פיסקה 3: יש פחות שטחים פתוחים,

זיהום של המים והאויר.

צדים בעלי חיים.

מתים מהרעלות.

נדרסים

פיסקה 4: רוב האנשים לא מתכוונים להזיק לבעלי החיים ואפילו מצטערים על הנזקים הללו.


נקרא רק את פיסקה 1 ופיסקה 4 ונשים לב ששתי הפיסקאות די חוזרות על עצמן. 

מה מוסיפות לנו פיסקאות 3 ו 4? איזה מידע? האם הוא חשוב? מדוע? מה המטרה שלו?


המבנה הלוגי של הטקסט הוא סיבה ותוצאה.

תיאור תופעה (תוצאה) - הצגת הגורמים לתופעה (סיבות) - הצגת ההשלכות / התוצאות.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קריאת כיוון